آموزش

درباره مجازی سازی

درباره مجازی سازی

مقاله درباره مجازی سازی از وب سایت ویکیپدیا آورده شده است :

به صورت خلاصه مجازی‌سازی شبکه(به انگلیسی: Network virtulization) را می‌توان به عنوان تکنیک‌هایی برای جداسازی منابع شبکه و محاسباتی، برای واگذاری آن‌ها به یک شبکه مجازی (منطقی)، برای همساز کردن چندین شبکه مجازی قابل برنامه‌ریزی و مستقل، دانست.

در این شکل از مجازی‌سازی همه سخت افزارها و نرم‌افزارها درون یک شبکه مجازی به عنوان مجموعه‌ای واحد از منابع ظاهر می‌شود. شکل‌های دیگری از مجازی‌سازی شبکه نیز بدین صورت وجود دارد که پارتیشن‌های مجزا شدهٔ منطقی شبکه، تحت یک زیرساخت فیزیکی مشترک، ایجاد شود. با چنین پارتیشن بندی منطقی، شبکه‌های مجازی ناهمگن چندگانه می‌توانند هم‌زمان تحت یک زیرساخت اشتراکی هم زیستی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف می‌توان از نرم‌افزارها و سرویس‌هایی که اجازه می‌دهند رسانه‌های ذخیره‌سازی و پهنای باند و برنامه‌های کاربردی و دیگر منابع شبکه به اشتراک گذاشته شوند، استفاده نمود. این تکنولوژی متدهایی شبیه به فرایند مجازی‌سازی که توسط ماشین مجازی برای شبیه‌سازی کامپیوتر فیزیکی استفاده می‌شود، را به کار می‌گیرد.

مجازی‌سازی شبکه دستاوردی برای غلبه بر استخوانی شدن و آسان‌سازی گسترش خدمات برای اینترنت در آینده است. و یک تکنولوژی سودمند جهت دست یابی به بهره‌برداری بهتر از زیرساخت برحسب استفاده دوباره از یک منبع فیزیکی یا منطقی برای چندین شبکهٔ متفاوت یا متراکم کردن چندین منبع برای کسب توانایی و سودمندی بیشتر. این منابع همان اجزا شبکه همانند مسیریاب‌ها و سوئیچ‌ها و میزبان‌ها، ماشین‌های مجازی و… هستند. از این رو مجازی‌سازی شبکه هزینه کلی را بوسیله اشتراک‌گذاری منابع شبکه کاهش می‌دهد.

محصول نهایی مجازی‌سازی شبکه، شبکهٔ مجازی است. شبکه‌های مجازی، شبکه منطقی جداگانه تحت یک زیرساخت مشترک، هستند و هریک از شبکه‌های مجازی می‌تواند کاربران، شبکه‌های مجازی منطقی و سرویس‌هایی همانند شبکه‌هایی با زیرساخت اشتراکی غیر مجازی، ارائه کند. مجازی‌سازی شبکه یک مفهوم کاملاً جدید نیست بلکه آن در اندازه‌های محدود به عنوان شبکه‌های مجازی محلی (VLANs) قبلاً مورد استفاده قرار گرفته‌است.

مجازی‌سازی شبکه بر روی سازمان در همه سطوح تأثیرگذار است: برنامه‌های کاربردی، ماشین‌های دسکتاپ،;کارگزارها(سرور)ها و منابع ذخیره‌سازی و چارچوب‌های اصلی. محیط فناوری اطلاعات به‌طور فزاینده‌ای نامتمرکز است، تعداد کارگزارهای مختلف و جداگانه، ایستگاه‌های کاری، نسخه‌های نرم‌افزاری و دیگر دارایی‌های فناوری اطلاعات به صورت پویا در حال رشد است. این نظام سبب ایجاد یک محیط دارای سودمندی پایین، عملکرد پایین، و هزینه‌های انرژی و تجهیزات افزایشی می‌شود. مجازی‌سازی شبکه سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی را از لایه فیزیکی جدا می‌کند، و اجازه می‌دهد که سیستم‌های عامل بر روی یک کارگزار اجرا شود و دسکتاپ‌ها به عنوان یک ماشین مجازی در مراکز داده امن اجرا می‌شود.

درباره مجازی سازی سخت‌افزار

مجازی سازی سخت‌افزار (به انگلیسی: Hardware virtualization) به مجازی سازی یک کامپیوتر یا سخت‌افزار آن می‌گویند. توسط این سیستم، مشخصات سخت‌افزار از دید کاربران مخفی می‌شود و به جای آن نسخه‌ای خلاصه شده از سخت‌افزار به کاربران ارائه می‌شود. در ابتدای پیاده‌سازی این ایده، به برنامه‌ای که عمل مجازی سازی را انجام می‌داد، «برنامه کنترل» گفته می‌شد ولی اکنون از اصطلاح هایپرویژن استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *